Zdrowe odżywianie przez całe życie człowieka przyczynia się do zapobiegania skutków, które może powodować niewłaściwa dieta. Może być ich bardzo wiele i obejmuje to także choroby zakaźnych ze względu na obniżanie się odporności. Wzrost produkcji przetworzonej żywności, szybka urbanizacja i zmieniający się styl życia na znacznie szybszy i przepełniony stresem, doprowadziły do zmiany wzorców żywieniowych. Obecnie ludzie spożywają więcej produktów o zbyt wysokiej zawartości kilokalorii, niezdrowych tłuszczów i prostych cukrów i soli/sodu. Wielu z nas nie spożywa też wystarczającej ilości owoców, warzyw i cennych źródeł błonnika, takich jak pełnoziarniste zboża.

Jak jeść zdrowo? 

Dokładny skład zróżnicowanej, zrównoważonej i zdrowej diety zależy głównie od indywidualnych cech. Przede wszystkim jest to wiek, płeć, styl życia i stopień podejmowanej na co dzień aktywności fizycznej, kontekstu kulturowego, dostępnych lokalnych produktów i zwyczajów żywieniowych. Są jednak podstawowe zasady zdrowego odżywiania, które powinna wprowadzić większość osób. Warto też wspomnieć, że nie ma czegoś takiego jak idealna dieta. Każdy z nas ma inne nawyki, ale ważne jest, by wprowadzić do diety jak najwięcej zdrowych elementów.

Zdrowa żywność – tanio kupisz na portalu bee.pl dla osób dorosłych

Osoby dorosłe, by jeść zdrowo, powinny wprowadzić do swojej diety następujące składniki: 

Owoce, warzywa, rośliny strączkowe (może to być to np. soczewica, fasola lub groch). Warto także jeść orzechy i produkty pełnoziarniste takie jak: owies, pełnoziarnisty makaron, pszenica i pełnoziarnisty ryż. Zaleca się spożywać pięć porcji owoców i warzyw każdego dnia Nie wliczają się do tego ziemniaki, bataty i inne warzywa korzeniowe zawierające skrobię.

 Cukry proste powinny stanowić z kolei mniej niż 10% całkowitego zapotrzebowania kalorycznego, co odpowiada ok. 50 g na osobę o prawidłowej wadze, która spożywa około 2000 kalorii dziennie. Idealnie, w celu zapewnienia dodatkowych korzyści zdrowotnych, ilość ta powinna stanowić mniej niż 5% całkowitego zużycia energetycznego. Proste cukry to wszystkie te, które dodawane są do żywności lub napojów przez producenta, kucharza lub Ciebie (np. do kawy, czy herbaty), a także cukry naturalnie obecne w miodzie, syropach, sokach owocowych i syropach. Powinno się więc brać pod uwagę wszystkie cukry, które spożywamy. Nie tylko te w kawie, herbacie i słodyczach.