Zdrowa żywność to określenie nadawane wielu rodzajom produktów żywnościowych. Często służyć ma zwiększeniu sprzedaży, innym razem zaś informować o faktycznych, zdrowotnych właściwościach produktu. Czym naprawdę jest zdrowa żywność? Czego oczekiwać należy po p[produktach sprzedawanych w sklepach z artykułami ekologicznymi lub ze zdrową żywnością?

Moda na slow food

Z pojęciem zdrowej żywności łączona jest zyskująca coraz większe rzesze zwolenników moda na slow food. Jest to trend stosujący w całkowitej opozycji do szybkiego jedzenia instant i dań typu fast food. Jego zwolennicy nakłaniają do przemyślanego doboru składników potraw, wybierania produktów wysokiej jakości i przygotowywania dań,  które będą dobre dla ludzi i środowiska. Zdrowa żywność to w rozumieniu tego nurtu żywność jak najmniej przetworzona, zwłaszcza przez zakłady przemysłu spożywczego. Slow food zakłada kupowanie świeżych, nieprzetworzonych produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, nabiału od miejscowych niewielkich producentów, lokalnych przetworów.

Zdrowe jedzenie to nie tylko  spożywanie posiłków przygotowanych ze zdrowych składników wysokiej jakości. To również dbanie o ich prawidłową ilość, docenianie wartości smakowych i jedzenie bez zbędnego pośpiechu.

Czym różnią się od innych produkty bio?

Czym różnią się produkty bio, sprzedawane w sklepach lub na stoiskach ze zdrową żywnością od zwykłych produktów z supermarketów? Zasadniczo można założyć, że produkty bio zostały wyprodukowane z troską o zdrowie człowieka oraz środowisko naturalne. Są to więc owoce i warzywa uprawiane bez nadmiernych ilości nawozów, pestycydów i herbicydów. Drób bez hormonów i antybiotyków, napoje i dania gotowe bez konserwantów oraz sztucznych dodatków smakowych, zapachowych lub konserwantów. W tym rozumieniu zdrowa żywność to produkty jak najbliższe naturze, najmniej zmodyfikowane dodatkami chemicznymi..

Zdrowa żywność  – jakie produkty nazywane są super foods?

Niektóre produkty żywnościowe nazywane są przez dietetyków mianem super foods. Do takich wyjątkowo zdrowych pokarmów zaliczane są między innymi:

 – owoce awokado, pełne nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin;

 – komosa ryżowa i kasza gryczana – naturalnie bezglutenowe, bogate w witaminy z grupy B i minerały bioaktywne;

 – orzechy, pestki i nasiona (np. siemię lniane, nasiona szałwii hiszpańskiej czy babki płesznik ) – bogate źródło aminokwasów, tłuszczów, a także błonnika i składników mineralnych

Produkty te z całą pewnością warto uwzględnić w swojej codziennej diecie.